Startap Story: Azizbek Qurbonov bilan “Sug‘urta Bozor” loyihasi haqida suhbat

IT Park Startap Story rukni ostida muvaffaqiyatga erishgan startaplar haqida hikoya qilishda davom etmoqda. Bugungi sonimizda sizni “Sug‘urta Bozor” loyihasi va uning hammuallifi Azizbek Qurbonov bilan tanishtirmoqchimiz.

Startap-g‘oya qanday paydo bo‘ldi?

Azizbek Qurbonov 26 yoshda. U “Sugʻurta Bozor” startapining hammuassisi va marketing boʻyicha direktori.

Azizbekning so‘zlariga ko‘ra, startapni u loyihaga qo‘shilishidan avval sug‘urta sohasi bilan bog‘liq bir necha kishi boshlagan.

“Dastlab, bu Netkost loyihasi edi. Yigitlar sug‘urta polislarini onlayn sotib olishga talab bor yoki yo‘qligini tekshirishga qiziqishdi. Sinov natijalariga ko‘ra, ular bozordan ijobiy javob oldilar. Loyihaga marketolog kerak boldi, shu tariqa men jamoaga qo‘shildim va biz hamkorga aylandik. Keyin biz to‘liq rebrending amalga oshirishga kirishdik - mahsulot, nom va loyihaning vizual komponentini o‘zgartirdik, dasturchilar jamoasi, marketing guruhini yolladik".

Jamoa 9 kishidan iborat: 

• Azizbek  CMO & Co-founder  marketing strategiyasini yaratadi. Mahsulot qadriyatlarini maqsadli auditoriyaga yetkazish uchun to‘g‘ri aloqa kanallarini topadi; tez muavaffaqiyatga erishish va mahsulotni bozorda samarali ilgari surish uchun mos marketing taktikasini tanlaydi; raqamli marketolog, dizayner va kopirayterdan iborat marketing bo‘limini boshqaradi. Bundan tashqari, u xodimlarni yollash va marketing va biznes-rejada loyihani kengaytirish uchun javobgardir;

• Tigran  CEO & Co-founder  sug‘urta kompaniyalari bilan munosabatlarni o‘rnatishda yetakchi. U mahsulot strategiyasi uchun mas’ul, sug‘urta mahsulotlarini o‘rganish va amalga oshirish ustida ishlaydi.

Bundan tashqari, u loyiha doirasidagi barcha jarayonlarda ishtirok etadi va mahsulot hajmi bo‘yicha loyihani kengaytirish uchun javobgardir.

• Abdurauf  CTO & Co-founder  mahsulot va marketing strategiyasiga muvofiq zarur, samarali texnologiyalarni joriy etish orqali loyihani rivojlantirish yo‘nalishini belgilaydi. U dasturchilar guruhiga eng qisqa vaqt ichida yuqori maqsadlarga erishish uchun rahbarlik qiladi, shuningdek, yangi texnologiyalarni o‘rganadi va ularni yaqin kelajakda amalga oshirishni rejalashtiradi;

• Ulug‘bek  adviser&Co-founder  investorlar bilan munosabatlarni o‘rnatish, investitsiya raundlarini oshirish va bitimlarni tuzish uchun mas’ul;

• Jobir  backend developer  asoschilarning g‘oyalarini kodga aylantiradi;

• Shoxjaxon  frontend-dasturchi saytning foydalanuvchi interfeysini yaratish uchun javobgar;

• Said  UX/UI-dizayner mahsulot interfeysi orqali mijozlarga mahsulot qadriyatlarining to‘g‘ri uzatilishi uchun javobgardir;

• Shahzod grafik dizayner barcha ommaviy axborot vositalarida visual kommunikatsiya uchun javobgar;

• Mixael digital marketolog onlayn aloqa kanallarida byudjetni samarali taqsimlash va mijozlarni jalb qilish uchun javobgardir.

Startap nima haqida?

“Sug‘urta Bozor” O‘zbekistondagi birinchi sug‘urta xizmatlari marketplace’idir.

“Biz sug‘urta kompaniyalari va aholi o‘rtasidagi tafovutni bartaraf etmoqdamiz. Ya’ni, biz aholini xavf-xatarlardan sug‘urtalashga, sug‘urta kompaniyalariga esa qo‘shimcha onlayn savdo kanali taqdim etish orqali o‘z mahsulotini sotish hajmini oshirishga yordam beramiz”.

Azizbekning so‘zlariga ko‘ra, sug‘urta bozori yetarlicha baholanmagan: aholining juda cheklangan qatlami zarur sug‘urta mahsulotlaridan foydalanish imkoniyatiga ega va bu o‘z navbatida \ moliyaviy yo‘qotishlarga olib keladi.

“Aholiga qulay va tushunarli bo‘lgan sug‘urta mahsulotlaridan foydalanish imkoniyatini ochib, aholining mablag‘larini tejash, sug‘urta kompaniyalariga bozor talabidan kelib chiqqan holda yangi mahsulotlar ishlab chiqarishga ko‘maklashamiz”, deydi Azizbek.

Loyihani qay tarzda rivojlantirishni rejalashtiryapsiz?

Azizbekning so‘zlariga ko‘ra, hozirda jamoa loyihani rivojlantirish ustida ishlamoqda.

“Loyihani rivojlantirishga e’tibor qaratmoqdamiz, chunki usiz kelajak yo‘q. Buning uchun bizga kerakli vositalar orasida saytga eng mashhur sug‘urta mahsulotlarini qo‘shish, auditoriya bilan to‘g‘ri aloqa o‘rnatish va b2b/b2c hamkorlarining maksimal soni bilan hamkorlik qilish, shuningdek, mijozlarimiz ehtiyojlari uchun noyob sug‘urta mahsulotlarini ishlab chiqish kiradi.”

Moliyalashtirishga kelsak, Azizbekning so‘zlariga ko‘ra, ular startapni ilgari surish uchun hech kimdan pul olmagan, o‘zlari o‘z loyihasiga sarmoya kiritgan.

“Ertami kechmi, har qanday startap yangi bozorni zabt etishi kerak. Bir yil ichida biz sug‘urta sohasida onlayn savdo kanali rivojlanmagan xalqaro bozorlarga chiqishni rejalashtirmoqdamiz”.

Loyiha ustida ishlashning eng qiyin tomoni nimada?

Loyiha ustida ishlashda eng qiyin narsa sug‘urta kompaniyalari bilan munosabatlarni o‘rnatish edi, qolgan hamma narsani amalga oshirish osonroq, deya eslaydi qahramonimiz.

“Startap’ni amalga oshirishda unutmaslik kerakki, bozorda zarur ma’lumotlar mavjud bo‘lmaganda uni o‘rganish qiyin jarayondir. Shuning uchun, ko‘plab startap asoschilari mavjud bo‘lmagan yoki muammo mablag‘ jihatidan juda kichik bo‘lgan yechimlarni afzal ko‘rishadi. Bundan tashqari, ko‘plab startaplar qanday qilib tezda MVP yaratish va g‘oyani sinab ko‘rishni bilishmaydi”.

O‘zbekiston startap sanoati haqida

Azizbekning so‘zlariga ko‘ra, O‘zbekistonda startap sanoati endigina rivojlana boshlagan.

“Hozir munosib startaplar va ularni moliyalashtirishga tayyor fondlar mavjud. Venchur fondlari ochilmoqda, ma‘ruzalar va akseleratsiya dasturlari o‘tkazilmoqda. IT Park va “Aloqabank”, “UzVc”, “Uzcard Ventures” bu borada faol ishlamoqda ularning faoliyati tufayli soha o‘zining dastlabki qadamlarini tashlamoqda”.

Azizbek taʼkidlaganidek, startap koʻp afzalliklarga ega, ulardan biri moslashuvchan boʻlishi va oqilona harakat qilishidir.

“Startap bozordan olingan fikr-mulohazalar bo‘yicha o‘zgarishlarni tez amalga oshirish hisobiga rivojlanish vektorini o‘zgartirishi mumkin. Va shunga qaramay, agar o‘zgarish ishlamasa, u boshlang‘ich nuqtasiga qaytishi mumkin. U yirik korporatsiyalar qila olmaydigan ishlarni qila oladi. Startaplar o‘z loyihasini ishlab chiqishning nostandart va muqobil usullaridan foydalanishlari mumkin va bu asoschilarga katta ustunlik beradi”.

Startapning yana bir afzalligi sifatida Azizbek jamoaviylikni ta’kidlaydi.

“Startapda hamma birlashib, bir xilda samarali ish bajariladi. Startapda darajalar yo‘q. Shuning uchun g‘oyalar oqimining chegarasi yo‘q, qo'shimcha ravishda taklif qilingan g‘oyalar tezda sinovdan o‘tkaziladi”.

Azizbek yosh startaplarga dadilroq bo‘lish va qo‘rqmaslikni tilaydi.

“Savol berishdan qo‘rqmang, eshiklarni “taqillating”, minimal mablag‘ bilan g‘oyalarni tezda sinab ko‘ring. Ishlamadimi - yo‘lingizda davom etishingiz kerak. Soha bo‘yicha zarur adabiyotlarni o‘qing va g‘oyangiz uchun to‘g‘ri muhit yarating. Esda tuting: kimdir uchun ishlash va bir vaqtning o‘zida o‘z startapingiz ustida ishlash odatiy holdir. Tanlov qilishingiz kerak bo‘lgan vaqt keladi, izlanishdan to‘xtamang va faqat oldinga intiling”.

2022-07-16